In september heeft de Stichting Jeugdwerk Hazerswoude-Rijndijk met groot succes een proefbijeenkomst van CoderDojo georganiseerd in dorpshuis De Juffrouw in Hazerswoude-Dorp. Met maar liefst 10 enthousiaste kinderen bleek de eerste sessie een schot in de roos te zijn. Hierdoor heeft de stichting besloten om meerdere sessies te plannen in het dorpshuis tot het einde van het jaar. Daarnaast heeft de stichting ambitieuze plannen voor het jaar 2024: de uitbreiding naar Benthuizen en Koudekerk aan den Rijn staat op de agenda. Dit zal worden gedaan onder de naam ‘CoderDojo Rijnwoude’.
In alle dorpskernen
CoderDojo Rijnwoude heeft de intentie om in alle dorpskernen van de voormalige gemeente Rijnwoude een codeerclub op te richten voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 17 jaar. De reacties zijn alvast positief, want vanuit dorpshuis De Tas in Benthuizen is er al groen licht gegeven voor het initiatief en is een ruimte beschikbaar waar de kinderen op de zaterdag aan de slag zouden kunnen. In Koudekerk aan den Rijn wordt nog gekeken naar de mogelijkheden binnen De Ridderhof.
Kick-ass ervaring
Stichting Jeugdwerk Hazerswoude-Rijndijk organiseert al sinds 2020 maandelijks bijeenkomsten in de eigen dorpskern, maar merkte dat er in de andere dorpskernen ook behoefte was aan een dergelijke codeeractiviteit. De drempel om aan te sluiten bij een ‘Dojo’ buiten de eigen dorpskern bleek echter te hoog. Bij een Dojo leren jonge mensen, tussen de 7 en 17 jaar, om te programmeren, websites te bouwen, apps te ontwikkelen, programma’s te maken, games te maken en meer. Naast het leren programmeren, ontmoeten deelnemers ook andere gelijkgestemde mensen, delen deelnemers waar ze aan werken en maken ze nieuwe dingen. CoderDojo maakt persoonlijke ontwikkeling en leren programmeren een leuke, sociale en kick-ass ervaring. CoderDojo legt ook veel nadruk op open source en gratis software en heeft wereldwijd een breed netwerk aan vrijwilligers. CoderDojo heeft slechts één regel: “Boven Alles: Wees Cool!”, pesten, liegen en mensen hun tijd verdoen is niet cool.
Lokale mentoren gezocht
Wat CoderDojo Rijnwoude uniek maakt, is dat de bijeenkomsten worden georganiseerd door lokale vrijwilligers. De organisatie is van plan om eigen inwoners van de dorpen te betrekken als mentoren. Deze mentoren, zoals ze worden genoemd, hoeven geen ervaring te hebben met programmeren, maar dienen wel bereid te zijn om zich te verdiepen in toegankelijke programma’s zoals Scratch. Met behulp van deze programma’s kunnen kinderen op een eenvoudige manier hun eigen games creëren. Hoewel er voldoende (online) oefenmateriaal beschikbaar is vanuit CoderDojo Nederland en de Raspberry Pi Foundation, kan soms de ondersteuning en begeleiding van een vrijwilliger noodzakelijk zijn. Ouders worden aangemoedigd om tijdens de bijeenkomsten aanwezig te blijven, vooral wanneer hun kinderen nog jong zijn, om hen te assisteren.
Als je in een van de dorpskernen van voormalig Rijnwoude woont en geïnteresseerd bent om de kinderen in jouw eigen dorp te helpen leren programmeren, vooral in de beginfase met Scratch, dan is dit jouw kans om een waardevolle bijdrage te leveren. Neem contact op met CoderDojo Rijnwoude via contact@coderdojo-rijnwoude.nl. Zij zullen graag met je in gesprek gaan om de mogelijkheden te bespreken. Zodra er voldoende mentoren beschikbaar zijn voor Benthuizen en Koudekerk aan den Rijn, zullen ook daar data worden vastgesteld voor bijeenkomsten. En hoe meer mentoren, hoe meer kinderen de kans krijgen om zich aan te melden als deelnemer.
Inschrijven
Voor degenen die nu al enthousiast zijn over CoderDojo Rijnwoude, zijn de volgende bijeenkomsten al gepland:
Hazerswoude-Rijndijk: Zondag 29 oktober, Zondag 26 november, Zondag 17 december
Hazerswoude-Dorp: Zaterdag 28 oktober, Zaterdag 10 november, Zaterdag 16 december
Let op: inschrijven is verplicht en kan via www.coderdojo-rijnwoude.nl, maar wees er snel bij, want VOL = VOL. Dit is een kans voor kinderen om hun programmeervaardigheden te ontwikkelen en deel uit te maken van een geweldige gemeenschap van codeerliefhebbers in Rijnwoude.